Wczesna profilaktyka rozwoju mowy - wspieranie rozwoju

Mowa rozwija się poprzez naśladownictwo i z potrzeby komunikacji. W trosce o prawidłowy przebieg jej rozwoju u dziecka rodzice mogą podejmować odpowiednie działania profilaktyczne i wspierające. Dzięki temu łatwiej uniknąć wielu wad wymowy w późniejszym wieku dziecka oraz opóźnionego rozwoju mowy (ORM). Należy przy tym pamiętać, iż prawidłowo rozwijające się dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia, tworząc swoje pierwsze komunikaty. W przypadku, gdy brak takiej reakcji, można podejrzewać niedosłuch lub zaburzenia ze spektrum autyzmu. Konieczna jest wtedy konsultacja lekarska.

Na szczęście coraz więcej rodziców wspiera prawidłowy rozwój mowy swoich dzieci w sposób intuicyjny, nie poprzez stosowanie specjalistycznych zabiegów czy zapisywanie na zajęcia, tylko za pomocą prostych, „zdroworozsądkowych” metod. Poniżej najważniejsze z nich.

Wczesna profilaktyka rozwoju mowy

Wczesna profilaktyka mowy obejmuje szereg działań, od obserwacji zachowań malucha przez kontrolowanie ogólnego rozwoju oraz narządów mowy po świadome wspieranie rozwoju mowy i komunikacji.

  • Profilaktyka chorób uszu - nie należy zaniedbywać tego tematu, gdyż nieleczenie może powodować niedosłuch, a w następstwie dyslalię, lub nawet niemotę.
  • Pielęgnacja uszu - czyszczenie zalegającej woskowiny (nieupychanie patyczkiem!).
  • Profilaktyka rozwoju narządów mowy - jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, przykrótkie wędzidełko, wady zgryzu lub uzębienia), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy.
  • Profilaktyka oddechu - jeśli dziecko oddycha przez usta, należy skonsultować się z lekarzami oraz terapeutami (logopedą, terapeutą oddechu); nieprawidłowy tor oddechowy spłyca wdech i wydech, powoduje niedotlenienie (problemy z koncentracja, nauką) oraz przyczynia się do powstawania wad wymowy (głównie nosowania i seplenienia międzyzębowego).
  • Oczyszczanie nosa z wydzieliny (najpierw jedną, potem drugą dziurkę) - ułatwia to utrzymanie nawyku oddychania przez nos.
  • Właściwa lateralizacja - dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza bowiem funkcjonowanie mechanizmu mowy. Mogą pojawić się wady wymowy, a najczęściej zacinanie i jąkanie (więcej o tym, dlaczego dziecko się jąka).

Wczesne wspieranie rozwoju mowy - zalecenia

  • Mówienie do dziecka - jak najczęściej, tzw. kąpiele słowne lub opowiadanki, a także rozmowy na różne tematy z zachowaniem zasad poprawnej mowy tj.:
    • wyraźne wymawianie wszystkich głosek, ale nie przesadne, 
    • poprawne budowanie zdań, 
    • mówienie bez pośpiechu i bez krzyku,
    • unikanie języka dziecinnego (spieszczania). 
  • Zaciekawienie, uważność - wspieraj naturalną skłonność dziecka do mówienia, nie hamuj jej obojętnością, zbywaniem, brakiem czasu, cierpką uwagą, lecz słuchaj uważnie tego, co mówi, i zadawaj dodatkowe pytania.
  • Nie poprawiaj, nie wyśmiewaj - częste poprawianie wymowy dziecka, żądanie, by kilkakrotnie powtarzało ono dane słowo, zawstydzanie, gdy coś przekręci lub mówi z wadą wymowy, karanie za wadliwą wymowę - hamuje  chęć do mówienia, a w konsekwencji dalszy rozwój mowy.
    • Nie wymagajmy też zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko musi odpowiednio przygotować narządy artykulacyjne i opanować różnicowanie słuchowe dźwięków mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek zaczyna je zniekształcać i nieprawidłowo wymawiać. Warto zapoznać się z chronologią pojawiania się kolejnych głosek w mowie dziecka.

Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać, a nie robi tego, zasięgnijmy porady logopedy.

Stymulacja rozwoju mowy od pierwszych dni życia

  • Karmienie piersią - nie tylko pogłębia kontakt emocjonalny matki z dzieckiem i daje maluszkowi poczucie bezpieczeństwa, ale stanowi, także naturalną gimnastykę języka, warg, żuchwy i podniebienia.
  • Nauka właściwego połykania -  wczesne karmienie łyżeczką oraz picie z kubka.
  • Podawanie dziecku pokarmów wymagających gryzienia i żucia - naturalnie ćwiczy narządy artykulacyjne i wzmacnia mięśnie okrężne warg oraz mięśnie języka.
  • Ćwiczenia oddechowe połączone z zabawą, np. puszczanie baniek mydlanych, dmuchanie balonów, gra na flecie, przenoszenie słomką, dmuchanie na ciepłe potrawy itp.
  • Prawidłowe stosowanie smoczków i butelek - odstawienie po 1 r.ż. do 2 r.ż. (dla prawidłowego zgryzu!).
  • Proste ćwiczenia słuchowe - wierszyki, wsłuchiwanie się w dźwięki płynące z otoczenia, rozpoznawanie celowo wytwarzanych dźwięków (cięcie papieru nożyczkami, lanie wody, zgniatanie kartki itp.), szukanie ukrytego, tykającego zegarka.
  • Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia warg i języka, np. „strojenie minek” przed lustrem (Musztra dla języka), lizanie lizaków i lodów (od dołu do góry), ziewanie (z zasłoniętymi ustami), oblizywanie warg itp.
  • Wspólne czytanie, wspólne oglądanie - częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie, oglądanie wspólne filmów i rozmawianie na ich temat usprawnia komunikację i zacieśnia więzi.
  • Ćwicz wrażliwość słuchową, poczucie rytmu oraz wzbogacaj zasób słownictwa - odpowiednie do tego są wyliczanki, przysłowia, rymowanki, zabawy paluszkowe, zabawy dźwiękonaśladowcze, wierszyki z pokazywaniem oraz wspólne śpiewanie piosenek.
  • Zadbaj o odpowiednią porcję ruchu i zabaw.
  • Dbaj o rozwój percepcji i pamięci słuchowej.

Wiedza rodziców dotycząca rozwoju mowy dziecka, prowadzenie przez nich działań profilaktycznych, zwrócenie się w porę do poradni logopedycznej, z pewnością mogą się przyczynić do zapobiegania i eliminowania trudności mowy u dziecka. Im wcześniej się zareaguje, tym szybciej usunięte zostaną problemy, a wady wymowy nie utrwalą się.

---------------------------------------

Zobacz także:

----------------------------------------

 


Komentarze