Co się składa na umiejętność koncentracji dziecka

Współczesny świat nie ułatwia zadania dorastającym, małym ludziom. Proponuje tyle rozpraszaczy i stymulatorów dokoła, że już dzieciom ciężko skupić myśli i zająć się dłużej wybraną czynnością. Oprócz świadomego ograniczania bodźców, na które mamy wpływ, oraz konkretnie wybranych ćwiczeń warto wiedzieć, co składa się na ogólną koncentrację dziecka — niezbędną w procesie zdobywania wiedzy, w pracy i ogólnie w dorosłym życiu.



Niepokojące objawy

 

Zaburzenia koncentracji u dzieci przejawiają się w różny sposób:
  • dziecko nie może skupić się na jednym rodzaju aktywności (dotyczy głównie starszych przedszkolaków — od 4 r.ż., i uczniów);
  • dziecko stale rozpoczyna coś nowego, jest w nieustannym ruchu;
  • dziecko jest powolne, rozmarzone, nie kończy swojej pracy;
  • dziecko zapomina, co właściwie ma do zrobienia.
Niepokojące jest zatem zarówno to, jak dziecko zaczyna w pędzie tysiące rzeczy na raz, wykonuje je pobieżnie i niczego nie doprowadza do końca, jak i to, gdy pracuje zdecydowanie za wolno, popełnia masę błędów, szybko odczuwa zmęczenie, śni na jawie, nie potrafi wysłuchać i zapamiętać poleceń do niego kierowanych, często gubi swoje rzeczy i jest rozkapryszone. Są to naprawdę poważne sygnały, świadczące, że należy zacząć działać.

Co składa się na koncentrację 

 

Ulegając presji otaczających nas reklam, opinii i mitów, często kupujemy kolejne łatwo dostępne dobra mające służyć rodzinie i naszym pociechom. Efekt nie zawsze jest jednak zadowalający, a problemy mimo to się pogłębiają. Posiadamy mnóstwo rzeczy, którymi się po prostu szybko nudzimy. Dlatego warto przyjrzeć się wszystkiemu z boku, wziąć głębszy oddech i tak sobie samemu, jak i dziecku dać szansę podejmowania wysiłku pozytywnie wpływającego na koncentrację. Jakie umiejętności ćwiczyć?

Umiejętność czekania — wytrwałość jest niezwykle ważną cechą w życiu; ucząc czekania, uczymy też zrozumienia, że nie można mieć wszystkiego, że na niektóre rzeczy naprawdę trzeba poczekać, a osiągnięcie celu wiąże się z nakładem pracy.

Umiejętność słuchania — kolejna ważna umiejętność we współczesnym świecie; składają się na nią utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas rozmowy (można też wprowadzić taką rywalizację), a także trening uważnego wysłuchiwania, powtarzania sekwencji słów, zdań, rymowanek, wyliczanek itp.

Umiejętność opowiadania — jest o tyle ważna, że ćwiczona pozwala skupić się na konkretach; warto zachęcać dziecko do opowiadania o własnych przeżyciach, snach, kontaktach z rówieśnikami lub członkami rodziny, oglądanych bajkach, zasłyszanych historyjkach itp. Jeśli pojawiają się dygresje i maluch się gubi, delikatnie należy naprowadzić go na główny wątek.

Systematyczność — silnie związana z unormowanym trybem życia: stałe pory posiłków, snu, pracy i zabawy oraz jasno określone obowiązki, czytelnie wytyczone granice.
 
Umiejętność utrzymywania porządku — pielęgnowania porządku należy niestety nauczyć na własnym przykładzie i samemu dawać dobry przykład; każda rzecz powinna mieć swoje miejsce i znaczenie — zbędne przedmioty to niepotrzebny chaos, w którym niemożliwa staje się koncentracja.

Umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami — dzieciom naprawdę ciężko jest zrozumieć, że każdy może popełniać błędy — patrzą przecież na prawie nieomylnych rodziców! Pokazanie, że nie ma sytuacji bez wyjścia, że każdy może błądzić i nie radzić sobie, a nie myli się ten, kto nic nie robi — to ważny element kształtowania koncentracji, pozwalającej unikać w przyszłości większych wpadek.

Umiejętność dokonywania wyboru — alternatywne rozwiązania pozwalają znaleźć wyjście najlepsze dla danej osoby; nie warto być bezwzględnym autorytetem dla swojego dziecka w każdej dziedzinie życia, należy dać szansę do samostanowienia o sobie, aby maluch miał okazję przemyśleć swoje wybory.

Koncentrację u dziecka można ćwiczyć, ale w pierwszej kolejności należy mieć świadomość, że trzeba wyeliminować przyczyny pojawiających się zaburzeń.

Komentarze