Opowiadanki - zabawa słuchowa i kształtująca bierny słownik dziecka

Opowiadanki przypominają „kąpiel słowną”, ale mają nie tyle na celu bierne kształtowanie mowy (osłuchiwanie się z językiem) i tworzenie pierwszego słownika dziecka, co raczej stanowią ćwiczenie na koncentrację słuchową. Te dwie czynności wspierające rozwój malucha przenikają się i są równie potrzebne. Opowiadanki mają jednak na celu kształtowanie słuchania wypowiedzi, które jest podstawowym działaniem warunkującym rozumienie przekazów językowych i niezwykle ważnym etapem wstępnym w nauce mówienia. Próby samodzielnego powtarzania przez dziecko zasłyszanych nazw lub dźwięków podczas zabawy są przejawem przedjęzykowej formy budowania wypowiedzi.

Opowiadanki można wykorzystywać od 3 miesiąca życia niemowlęcia. Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, aby jak najwięcej mówić do dziecka od jego urodzenia.

Ukierunkowane opowiadanie połączone z własną koncentracją na reakcjach malucha i noszeniem niemowlaka na rękach to również budowanie więzi z dzieckiem poprzez dotyk, przytulenie i poświecenie mu czasu oraz uwagi. Łatwiej to robić, gdy maluszek już w miarę sztywno trzyma główkę oraz świadomiej obserwuje otoczenie.

Wariant 1

Nosząc dziecko na rękach po pokoju, rodzic opowiada maluchowi o tym, co widzą. Może to być pokoik dziecka, pokój dzienny, kuchnia. Należy przy tym pokazywać różne przedmioty i nazywać je. Warto w tym momencie zrobić krótką pauzę, aby wyodrębnić daną nazwę z całej wypowiedzi. Podczas opowiadania ważne jest stymulowanie uwagi malucha poprzez skupianie jej na wskazywanych przedmiotach.

Wariant 2

Trzymając dziecko na rękach, rodzic staje przy oknie lub drzwiach balkonowych i opowiada z o tym, co widać na zewnątrz. W miarę możliwości można wplatać wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Warto jak najwięcej komentować i starać się kierować uwagę malucha na zdarzenia oraz dźwięki, jakie im towarzyszą.

-----------------------------------------------------------

Zobacz też artykuł Etapy rozwoju mowy dziecka oraz treści poświęcone wspieraniu rozwoju mowy dziecka.


 

Inspirowane:

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2014.

Komentarze