Poszukując inspiracji na grupowe zajęcia logopedyczne w przedszkolu, natrafiłam na dwa wierszyki opublikowane w magazynie „Bliżej Przedszkola”. Oto moja szybka aranżacja i rozbudowa na zimowe zajęcia logopedyczne dla grupki przedszkolnej.
Wiek: od 3 do 6 lat
Pingwinkowa gra (Justyna Niedbała)
Więcej o mnie i moim doświadczeniu na stronie EkoSłówko.
Wiek: od 3 do 6 lat
W krainie wiecznych lodów
rozłożenie
rąk przed sobą (z mówieniem „brrr”)
przydają się kożuchy!
naśladowanie
zapinania płaszcza na guziki (z mówieniem „brrr”)
Lecz w wodzie lodowatej
skrzyżowanie
rąk na piersi (z szybkim mówieniem „t-t-t-t-t”)
nurkują małe zuchy.
kreślenie
przed sobą leniwej ósemki
We frakach czarno-białych
opuszczenie
rąk wzdłuż tułowia
na krótkich, małych nóżkach,
tupanie
w miejscu na sztywnych nogach
po krach lodowych skaczą
podskoki
w miejscu (z mówieniem „hop!, hop!”)
lub chodzą na paluszkach.
marsz w
miejscu na palcach (z mówieniem „pyk, pyk, pyk”)
A kiedy noc zapada
podniesienie
rąk i poruszanie palcami
i czas już iść do łóżka,
ułożenie
złożonych dłoni z boku głowy (imitacja poduszki)
mamusia opowiada
bajeczki im do uszka.
naśladowanie
nasłuchiwania – przyłożenie ręki do ucha
Rozmowa kierowana
poszerzająca słownictwo, rozbudowująca wiedzę o świecie i wspierająca ćwiczenie pamięci
Pytanie do dzieci: O kim jest wierszyk?
Pożądana odpowiedź: O pingwinkach (można naprowadzać).
Pytanie: Gdzie mieszkają pingwinki?
Pytanie: Jak tam jest?
Pytanie: Co lubią jeść pingwinki?
Pingwinkowa gra (Justyna Niedbała)
Z pingwinkami bawmy się w
pingwinkową grę.
rytmiczne
klaskanie
Małe nóżki – tup, tup, tup
tupanie
i mówienie
dookoła – siup, siup, siup.
obracanie
się wokół własnej osi z mówieniem
Skrzydełkami – chlap, chlap,
chlap
rytmiczne
uderzanie zgiętymi w łokciach rękami o boki i mówienie
dookoła – ciap, ciap, ciap!
obracanie
się wokół własnej osi z mówieniem
Dziób za rybą – klap, klap,
klap
klaskanie
z prostymi rękami wyciągniętymi do przodu
dookoła tańczą tak.
obracanie
się wokół własnej osi.
Z pingwinkami bawmy się w
pingwinkową grę.
rytmiczne
klaskanie
Zamarznięta buzia – po przygodach z pingwinkami trzeba się
rozgrzać
Musimy rozgrzać policzki,
rozcierając je – delikatne opukiwanie policzków palcami obu dłoni;
–
pocieranie policzków od środka językiem;
Musimy buzię otulić – górna warga
zasłania dolną, a potem dolna – górną;
– warki zakrywają zęby przy lekko
uchylonej buzi;
Chowamy policzki do środka;
Parskamy jak renifer.
Ogrzewamy dłonie – chuchamy na
dłonie: „hu, hu, ha, ha”.
Zakończenie
Na zakończenie dzieci mogą „ubrać” choinki, przenosząc słomką bombki na kartonowe kształty drzewek lub przygotowane plansze. Zdjęcia z takiej zabawy tutaj.
Mogą też ułożyć przygotowane przeze mnie puzzle z pingwinkami bądź bałwankami wspomagające naukę liczenia oraz percepcję wzrokową i logiczne myślenie. Puzzle należy dobrać pod wiek dzieci.
------------------------------------------------------
Podczas zimowych zajęć grupowych z logopedii sprawdzą się również zabawy z motywem śniegu.
------------------------------------------------------ Więcej o mnie i moim doświadczeniu na stronie EkoSłówko.
Komentarze
Prześlij komentarz