Trudności w uczeniu się
uczniów z dysleksją rozwojową przybierają różny charakter w zależności od
wieku, środowiska życia dziecka oraz od stopnia nasilenia deficytów rozwojowych. U uczniów do 9. roku życia nie można jeszcze postawić diagnozy dysleksji, można za to mówić
o jej ryzyku. Warto tym samy znać i umieć rozpoznać symptomy wskazujące na przyszłe problemy.
Najczęstsze objawy dysleksji w wieku 6/7 lat:
problemy z lateralizacją (oburęczność, mylenie prawej i lewej strony, nieustalona dominacja jednej strony ciała);
zaburzenia pamięci i koncentracji;
osłabiona koordynacja wzrokowo-ruchowa (problemy z budowaniem z klocków, z układaniem wież, niechętne układanie puzzli bądź rysowanie)
niska sprawność manualna (problemy z wiązaniem sznurowadeł, trzymaniem sztućców, nożyczek, zapinaniem guzików, myciem rąk itp.);
problemy z utrzymaniem równowagi oraz z jazdą na rowerze czy hulajnodze, a także z grą w piłkę, gumę bądź w klasy.
Na uwagę zasługują także:
trudności z wymową oraz wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie słów, notoryczne błędy gramatyczne);
problemy z pamięcią, w tym z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek;
nieodróżnianie podobnych głosek;
niewydzielanie i niełączenie sylab;
niewyróżnianie elementów z całości;
brak orientacji w czasie (pory roku, dni, godziny);
trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur, układów lub wzorów;
trudności z nauką czytania.
Dysleksji nie można całkowicie zapobiec, ale można znacznie złagodzić jej konsekwencje. Osiągnięcia szkolne dziecka z dysleksją rozwojową bywają powolne i niestety często nie są zgodne ze standardami szkoły. Tacy uczniowie nie potrafią bowiem czytać płynnie, przekręcają wyrazy, zamieniają podobnie brzmiące lub wyglądające litery. Dlatego też pisząc, często w jednym zdaniu robią kilka błędów ortograficznych. Należy przy tym pamiętać, że dysortografia to osobny deficyt rozwojowy i nie zawsze łączy się z dysleksją.
Uczeń zagrożony dysleksją lub z rozpoznanym typem trudności w nauce potrzebuje fachowej pomocy ze strony nauczyciela, rodzica, psychologa i pedagoga. Jeśli jej nie otrzyma w porę, może czuć się zagubiony, przez co znacznie spada u niego poziom poczucia własnej wartości i wiary we własne siły. Dzięki szybkiemu diagnozowaniu i wczesnej interwencji w klasach przedszkolnych można prowadzić pracę profilaktyczną i zajęcia wspomagające rozwój dzieci z grupy ryzyka. Specyficzne trudności w uczeniu się zawsze bowiem wymagają większego nakładu pracy. Z drugiej jednak strony gwarantują też łagodniejsze ocenianie oraz dostosowanie metod do potrzeb ucznia.
Komentarze
Prześlij komentarz