Marzena marzy - szumiące ćwiczenie - usprawnienie realizacji głoski ż


Doskonałe ćwiczenie na usprawnienie realizacji głoski ż — automatyzację szeregu szumiącego: [sz], [ż], [cz], [dż]. Są to jedne z najtrudniejszych pod względem artykulacyjnym głoski.

Wierszyki i proste opowiadania zdecydowanie ułatwiają i wspierają utrwalanie wymowy trudnych głosek. Krótka, zabawna rymowanka na usprawnienie realizacji głoski [ż] dodatkowo zachęca dziecko do posługiwania się mową. Wierszyki ogólnie zalicza się bowiem do zabaw usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową, rozwijających pomysłowość i wspierających pamięć. Warto przy okazji pobawić się intonacją… Do tego ćwiczenie od najmłodszych lat w domu, poprzez zabawę z rodzicem, daje dużo lepsze rezultaty.

Wiek ćwiczącego: od 5 r.ż.

Krótkie wierszyki warto wprowadzać do zabawy z dziećmi i powtarzać już od najmłodszych lat. Oswaja to z melodią języka, z dźwiękami oraz poszerza słownik bierny dziecka. Wykonywanie przy okazji zabawnych ruchów lub odrywanie scenek (np. pacynkami) wspiera ponadto pamięć maluszka i zachęca do wypróbowania własnych sił z mową. Można podczas mówienia wierszyka bawić się również dykcją oraz intonacją.

Starsze dzieci dobrze zachęcić do nauki tekstu na pamięć oraz stopniowo poszerzać im ćwiczenia artykulacyjne o bardziej skomplikowane łamańce językowe.

Marzena marzy — usprawnienie realizacji głoski ż

Marzena marzy —
może pojadę nad morze,
a może ryby złowię w jeziorze,
może kraj wzdłuż i wszerz przemierzę
albo może zaśpiewam w operze.

 

Komentarze