czwartek, 24 sierpnia 2017

Placek na tacy - ćwiczenie głoski "c" z grą w łapki

Oto prosty i zabawny wierszyk łamiący język (nieco), ale za to doskonale podnoszący jego motorykę oraz usprawniający realizację głoski [c]. Tekst pochodzi z publikacji Szeleszczące wierszyki. Dżentelmen z Dżakarty, Urszuli Kozłowskiej. Zainspirował mnie do wymyślenia prostej pokazywanki z elementami gry w łapki. Zapraszam do zabawy i wspierania rozwoju mowy dziecka.


Wierszyk z pokazywaniem stanowi świetną zabawę wzbogaca wyobraźnię, wizualizuje treść, zaczarowuje rzeczywistość, słowa się rymują a opowiadanie jest rytmiczne.
Rytm i rym zdecydowanie ułatwiają wypowiadanie się i wspomagają rozwój mowy oraz artykułowanie trudnych głosek. Pozwalają też szybciej zapamiętać nowe słownictwo oraz informacje. Rozwijają ponadto wyobraźnię twórczą i wspierają kreatywność dziecka. Wierszyki, wyliczanki czy rymowanki ogólnie zalicza się do zabaw usprawniających pracę narządów mowy, percepcję słuchową i wspierających pamięć. 
Pokazywanie dołączone do wierszyka dodatkowo zachęca do zabawy, poprzez stworzenie czegoś samemu i odgrywanie ról. Wczuwanie się w wierszyk poprzez pokazywanie inicjuje zabawy intonacją, usprawniając przy tym motorykę małą.


Gesty dobrane do wierszyka mają na celu wzbogacenie wiedzy malucha o świecie i rozumienie komunikacji niewerbalnej, a także ćwiczenie refleksu. Są to zabiegi stymulujące lewą półkulę ze względu na zaszczepianie rozumienia zasad i kodów.

Ciotka ma na tacy placek.
wystawienie dłoni środkiem do góry
Placek z tacy capnął Wacek.
zabranie zwiniętych w piątki dłoni do siebie
Ale ciotka się nie cacka —
pogrożenie palcem
Tacką Wacka pac, znienacka.
„tacką” — pokazanie tacki; „pac, znienacka” — klepnięcie w wystawione dłonie dziecka jak przy grze w łapki

-------------------------------------------------------------------------
Wiersz za: Szeleszczące wierszyki. Dżentelmen z Dżakarty, Urszuli Kozłowskiej.