Dlaczego oddech jest tak ważny i często zajęcia zaczynają się właśnie od jego ćwiczenia? Dlaczego w różnych problemach i zaburzeniach mowy wprowadza się ćwiczenia oddechowe? Dlaczego logopedzi w większości tak katują te ćwiczenia oddechowe?
Tworzenie dźwięków
mowy składa
się bowiem z dwóch etapów: fonacji (modulowaniu powietrza przepływającego przez
głośnię) oraz artykulacji (tworzenia barwy dźwięku, czyli modulowaniu
strumienia powietrza już w kanale głosowym). Na narządy mowy składają się tym
samym: aparat oddechowy (ekspiacyjny), tzn. płuca i tchawica; aparat
fonacyjny, czyli krtań; aparat artykulacyjny (nasady), czyli jama
gardłowa, ustna i nosowa oraz narządy artykulacyjne w jamie ustnej.
Aparat oddechowy można
zatem rozpatrywać jako jeden narząd mowy, którego podstawową funkcją jest
wytwarzanie prądu powietrza, przekształcanego na różnorodne dźwięki. Zatem
powietrze, jego wdech i wydech, prawidłowy tor, długość fazy wydechu i
umiejętność celowego kierowania strumienia wydychanego powietrza, są ważne dla
dobrej wymowy. W języku polskim dźwięki naturalnie wymawiane są na wydechu,
stąd tak duży nacisk kładzie się na wydłużanie tej fazy.
Nie zawsze może
ćwiczenia oddechowe są niezbędne, niemniej niosą
ze sobą dodatkowe korzyści i warto od nich zacząć, kiedy pacjent jest
nadpobudliwy, ma trudności z koncentracją czy posiada zaburzenia zachowania.
Ćwiczenia oddechowe zaliczane są do ćwiczeń rozluźniających. Trening taki pozwala nad sobą zapanować, poznać
możliwości (a nawet schemat) swojego ciała i kształtować je oraz lepiej kierować uwagę dowolną. U
pacjentów nadpobudliwych, chociaż z trudem na początku jest to wykonać,
samodzielne sprawdzanie długości wdechu i wydechu umożliwia kontrolowanie własnych działań, co jest podstawową
umiejętnością w stopniowym dochodzeniu do pożądanych społecznie zachowań.
Zwracają na to uwagę również psychoterapeuci.
Ćwiczenia oddechowe bądź reedukacja oddechowa są też podstawą niejednej terapii logopedycznej - np.: jąkania, rynolalii (nosowania), opóźnionego rozwoju mowy, afazji. Właściwe oddychanie zapobiega ponadto niedotlenieniu, a tym samym wspomaga koncentrację i zapobiega trudnościom w nauce.
Komentarze
Prześlij komentarz