„Dźwięczące abecadło” składa się z 24 ułożonych w kolejności
alfabetycznej plansz A4. Każda z nich zawiera króciutką i wpadającą w ucho
rymowankę-zagadkę zakończoną onomatopeją lub wykrzyknieniem oraz opatrzoną powiązaną,
czytelną ilustracją. Jednej literze odpowiada jeden odgłos, przy czym
prezentowane są wyłącznie 24 litery, bez dwuznaków. Publikacja przeznaczona
jest do zabawy, nauki lub pracy terapeutycznej z dziećmi w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Z powodzeniem mogą jednak z niej korzystać
dzieci młodsze (oczywiście przy udziale osób dorosłych). Do wydania dołączono
przykładowe zabawy jako pierwszą inspirację działań z tablicami.
Zabawa z tablicami „Dźwięczące abecadło” pozwala dziecku:
- opatrzeć się z zapisem prezentowanej głoski i kolejnością liter w alfabecie (jeśli tak są prezentowane karty),
- poznać małą i wielką literę zapisującą daną głoskę,
- podejść do nauki czytania bez literowania,
- podjąć samodzielne próby czytelnicze,
- przyporządkować literze powiązany dźwięk wykrzyknienia (a tym samym emocji lub stanu) bądź onomatopei (odgłosów wydawanych przez ludzi, zwierzęta, pojazdy, przedmioty itp.),
- osłuchać się z mową, rytmem i rymem (rozwijać i usprawniać percepcję słuchową),
- usprawniać aparat artykulacyjny,
- wzbogacić słownictwo i wiedzę o otaczającym świecie.
Większość prezentowanych wyrażeń kończących wierszyki
składa się z pojedynczych sylab, co dodatkowo ułatwia ich głośną lekturę oraz aktywne czytanie z dzieckiem.
Szczególnie łatwe do odczytania (a wcześniej do wymówienia) są sylaby
otwarte, a więc te zakończone samogłoską, i na nich bazują plansze. Dzięki
temu stanowią dobrą pomoc dydaktyczną dla młodszych dzieci.
Do plansz dołączone są mniejsze chmurki zawierające
prezentowane wyrażenia. Zapisano je już czcionką drukarską, aby dziecko mogło
sobie poradzić z odczytaniem (na początku skojarzeniem) słów zapisanych inaczej
niż na planszach – w standardowy sposób typowy dla późniejszych podręczników i
pomocy. Chmurki sprawdzą się tym samym także w globalnym i odimiennym nauczaniu czytania. Zabawa w dobieranie
chmurki do tego, co jest napisane na planszy, uświadamia dzieciom, że istnieją
różne kroje czcionek, jednak kształty liter zostają w nich zachowane.
Opracowanie „Dźwięczącego abecadła” to świetny pomysł,
który swą kolorystyką, formą, treścią naprawdę zachęca do nauki poprzez zabawę.
Z powodzeniem publikację można wykorzystać na zajęciach w przedszkolu, w
zerówce czy w pierwszej klasie. Uważam, że jest to również świetne wsparcie różnego rodzaju terapii
pedagogicznych, a przede wszystkim logopedycznej – dla dzieci z ORM, z
dyslalią, z zaburzeniami słuchu fonematycznego. Naśladowanie dźwięków otoczenia
to jedna z pierwszych zabaw dziecięcych i form komunikacji. Dlatego onomatopeje
są lubiane przez dzieci, a wykorzystywanie ich podczas nauki czy terapii
skutecznie zachęca do prób mówienia te maluchy, które mają jeszcze problem
z wypowiadaniem „zwykłych” słów, a także doskonale przygotowują do
tego ich aparat artykulacyjny.
„Dźwięczące abecadło” Agnieszki Kornackiej wydane
zostało przez Wydawnictwo Bliżej
Przedszkola.
Komentarze
Prześlij komentarz