Mućka - pokazywany wierszyk z głoską \ć\

 

Prosty wierszyk logopedyczny z głoskami ciszącymi, łamiący nieco język, ale za to doskonale usprawniający realizację głoski [ć]. Połączony z pokazywaniem staje się świetną zabawą zarówno w domu z dzieckiem, jak i nagradzającą po dłuższych ćwiczeniach u logopedy czy na zajęciach kompensacyjnych.

Wierszyki dzięki rymom i rytmowi zdecydowanie ułatwiają wysławianie się i wspomagają rozwój mowy oraz artykułowanie trudnych głosek, poszerzając przy tym zasób słownictwa dziecka. Rozwijają również wyobraźnię twórczą i poszerzają wiedzę o świecie.
Rymowanki zalicza się do zabaw usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, percepcję słuchową, rozwijających pomysłowość i wspierających pamięć. 

Krótka, zabawna forma rymowanki połączona z pokazywaniem zachęca do powtarzania i zabawy intonacją, przy czym dodatkowo usprawnia motorykę małą dziecka. Dobrane do wierszyka gesty mają na celu wzbogacenie wiedzy o świecie o rozumienie prostych gestów komunikacyjnych.

Wiek: od 6 lat

Każdy maluch lubi śmieszne rymowanki i lubi być zaskakiwany. Frajda jest tym większa, jeśli jedno i drugie znajdzie dziecko w wierszyku z pokazywaniem (i nagrodą/prezentem na końcu). Wierszyk o karmieniu krówki wzbogaca ponadto wiedzę dziecka o świecie, głównie o życiu na wsi i czynnościach gospodarskich.

Początkowo dorosły mówi wierszyk i demonstruje gest, a dziecko powtarza gest do wersu. Gdy zapamięta, kiedy jaką czynność należy wykonać, rolą dorosłego będzie recytacja, a dziecka - pokazywanie. Warto z czasem odwrócić role, aby ćwiczyć pamięć i recytację malucha.

 

Mućka nać uwielbia żuć,                     

(wykonujemy ruchy okrężne warg)

więc nać, Maćku, Mućce rzuć.             

(rozłożenie rąk w geście dawania)

Masz dość naci, więc cię stać,           

(pocieranie palcami dłoni w geście liczenia pieniędzy)

by garść naci Mućce dać!                   

(wyciągnięcie dłoni w geście dawania (można mieć w garści nagrodę dla dziecka))

 

Jeżeli to możliwe, można imię Maciek (zawierające głoskę \c\) z wiersza zmienić na imię dziecka bawiącego się w pokazywanie (nie musi to imię posiadać ćwiczonej głoski). To dodatkowy impuls angażujący.



Opracowanie własne zainspirowane tekstem wierszyka z publikacji: Szeleszczące wierszyki. Dżentelmen z Dżakarty, Urszuli Kozłowskiej.

 

Komentarze