niedziela, 7 stycznia 2018

Zimowe ćwiczenia logopedyczne w krainie pingwinów

Poszukując inspiracji na grupowe zajęcia w przedszkolu, natrafiłam na dwa wierszyki opublikowane w magazynie Bliżej Przedszkola. Oto moja szybka aranżacja i rozbudowa na zimowe zajęcia dla grupki przedszkolnej.

Wiek: od 3 do 6 lat



Małe zuchy we frakach (Justyna Niedbała)

W krainie wiecznych lodów
           rozłożenie rąk przed sobą (z mówieniem „brrr”)
przydają się kożuchy!
           naśladowanie zapinania płaszcza na guziki (z mówieniem „brrr”)
Lecz w wodzie lodowatej
           skrzyżowanie rąk na piersi (z szybkim mówieniem „t-t-t-t-t”)
nurkują małe zuchy.
           kreślenie przed sobą leniwej ósemki
We frakach czarno-białych
           opuszczenie rąk wzdłuż tułowia
na krótkich, małych nóżkach,
           tupanie w miejscu na sztywnych nogach
po krach lodowych skaczą
           podskoki w miejscu (z mówieniem „hop!, hop!”)
lub chodzą na paluszkach.
           marsz w miejscu na palcach (z mówieniem „pyk, pyk, pyk”)
A kiedy noc zapada
           podniesienie rąk i poruszanie palcami
i czas już iść do łóżka,
           ułożenie złożonych dłoni z boku głowy (imitacja poduszki)
mamusia opowiada
bajeczki im do uszka.
           naśladowanie nasłuchiwania – przyłożenie ręki do ucha

Rozmowa kierowana
poszerzająca słownictwo, rozbudowująca wiedzę o świecie i wspierająca ćwiczenie pamięci

Pytanie do dzieci: O kim jest wierszyk?
Pożądana odpowiedź: O pingwinkach (można naprowadzać).
Pytanie: Gdzie mieszkają pingwinki?
Pytanie: Jak tam jest?
Pytanie: Co lubią jeść pingwinki? 
Pingwinkowa gra (Justyna Niedbała)

Z pingwinkami bawmy się w pingwinkową grę.
           rytmiczne klaskanie
Małe nóżki – tup, tup, tup
           tupanie i mówienie
dookoła – siup, siup, siup.
           obracanie się wokół własnej osi z mówieniem
Skrzydełkami – chlap, chlap, chlap
           rytmiczne uderzanie zgiętymi w łokciach rękami o boki i mówienie
dookoła – ciap, ciap, ciap!
           obracanie się wokół własnej osi z mówieniem
Dziób za rybą – klap, klap, klap
           klaskanie z prostymi rękami wyciągniętymi do przodu
dookoła tańczą tak.
           obracanie się wokół własnej osi.
Z pingwinkami bawmy się w pingwinkową grę.
           rytmiczne klaskanie

Zamarznięta buzia – po przygodach z pingwinkami trzeba się rozgrzać

Musimy rozgrzać policzki, rozcierając je – delikatne opukiwanie policzków palcami obu dłoni;

                                                                    – pocieranie policzków od środka językiem;

Musimy buzię otulić – górna warga zasłania dolną, a potem dolna – górną;

                                  – warki zakrywają zęby przy lekko uchylonej buzi;

Chowamy policzki do środka;

Parskamy jak renifer.

Ogrzewamy dłonie – chuchamy na dłonie: „hu, hu, ha, ha”.

Zakończenie
Na zakończenie dzieci mogą „ubrać” choinki, przenosząc słomką bombki na kartonowe kształty drzewek lub przygotowane plansze.

Mogą też ułożyć puzzle z pingwinkami bądź bałwankami wspomagające naukę liczenia oraz percepcję wzrokową i logiczne myślenie. Puzzle należy dobrać pod wiek dzieci.